Det å kombinere kort bremselengde på vått og tørt underlag med lav rullemotstand, har tidligere vært ansett for å være relativt problematisk. Imidlertid har Continental, Europas ledende dekkprodusent, nå lansert et produkt som løser dette problemet på en tilsynelatende enkel måte - nye ContiEcoContact 5. Det ingeniørene gjorde var å pløye ny mark og tenke helt nytt i forhold til alle komponentene som er involvert i en dekkproduksjon, som konstruksjon, gummiblanding, kontur og mønsterdesign, for å oppnå denne store framgangen.
Den største utfordringen som oppstår når man reduserer rullemotstanden relaterer seg til sikkerhets-egenskapene i dekket. Dette betyr at konflikten mellom rullemotstand og kjøreegenskaper kan påvirkes via konstruksjon, mens gummiblandingen kan gi lavere rullemotstand og kortere bremselengde på vått. Ved å endre på konturen i dekket kan man øke levetiden og mønsteret kan gi en positiv effekt på bremseegenskapene på vått. Summen av alle disse mulige forbedringene gir det nye dekket betydelig bedre total ytelse og enda mer balanserte kjøreegenskaper.
Ingeniørene hos Continental har derfor fokusert på alle disse områdene for å kunne møte de høye kravene som er satt til dette nye dekket som passer de fleste biler. Nye ContiEcoContact produseres for 14'-16' felger og er godkjent for hastigheter opp til 300 km/t.
Fordeler:
Optimal rullemotstand gir lavere drivstofforbruk
Høy sikkerhet og kortere bremselengde på vått underlag
Meget gode kjøreegenskaper på både våte og tørre veier
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Merke
Continental
Modell
ContiEcoContact 5 SSR
Dimension
225/55 R16 95V MOE, runflat
Bredde
225
Dækkets profil
55
Construction type
R
Dekkstørrelse
16
Last indeks
95
Fartsindeks
(V)
With/Without Valve (TT/TL)
Dekk krever slange
M/C
Nei
*Prisene gjelder per stykk og inkluderer MVA og frakt innen fastlands-Norge, med mindre annet er angitt.
**Mer enn 90 % av ordrene våre leveres til kunden innen angitt leveringstid.